Saturday, January 29, 2011

Hujan Cinta Di Ufuk Timur


Di dunia ini,
Hidup sepi tanpa cinta.

Cinta pada Ilahi,
Cinta pada sesama manusia,
Tetapi dikala menzahirkannya,
Kita tidak kenal batas agama,
Kita redah dosa yang nyata,
Pada siapa akhirnya derita,
Jika tidak pada diri yang hina.

Hujan cinta di ufuk timur,
Tertebarnya asmara,
Mengaruskan bah yang menggelamkan semuanya,
Hanyut remaja tiada kesudahan,
Ternoda dek nafsu serakah manusia,
Rakus mengejar kenikmatan sementara,
Sedarlah wahai remaja,
Hentikan hujan cinta ini,
Kita masyarakat ufuk timur,
Ada adat ada agama,
Junjunglah ia..Peganglah ia.

Semoga kita di dalam rahmahNya.

Puisi ini tercipta memandangkan masyarakat negara kita pada hari ini yang dibanjiri dengan hujan cinta yang berbau kemaksiatan terutamanya para remaja sehingga mengandungkan bayi luar nikah yang tidak berdosa tetapi akhirnya dibunuh semasa baru hendak melihat dunia hasil kekejaman remaja yang tiada nilai perikemanusiaan. Ke mana hilangnya ketamadunan remaja tersebut? Memang sah kita sekarang adalah manusia akhir zaman, agama yang menjadi pegangan goyah, adat yang dijunjung hilang bagaikan hidup ini tiada tujuan.
Kes buang bayi semakin menjadi-jadi. Paling memilukan apabila kita sendiri melihat di kaca televisyen, di paparan media cetak, malahan tersebar luas di internet betapa kasihannya melihat anak-anak kecil di bunuh sebegitu rupa dengan pelbagai cara. Sungguh menyayat hati sehinggakan kita berfikir sejenak sudah cukup manusia kah orang yang membuat perbuatan itu, ataupun mereka itu adalah manusia yang bertopengkan haiwan? Saya yakin, syaitan dan iblis bertepuk gembira melihat kejahilan dalam kalangan umat islam pada hari ini.

Wahai remaja sekalian, bangkitlah menjadi ummah yang gemilang, perkenalkan jati diri yang boleh dibanggakan. Kita masyarakat ufuk timur yang punya adat dan berpegang kepada ajaranNya.
Semoga hidup kita aman sejahtera dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment